1e week Sydney - Reisverslag uit Forestville, Australië van EefjeNoordmans - WaarBenJij.nu 1e week Sydney - Reisverslag uit Forestville, Australië van EefjeNoordmans - WaarBenJij.nu

1e week Sydney

Blijf op de hoogte en volg

07 September 2017 | Australië, Forestville

Hi mates,

Hier een impressie over mijn eerste week in Sydney. Ik ben aupair in een Nederlands gezin in Forestville. Dit dorpje ligt ongeveer 30 min. van het centrum af.

De maandags was mijn eerste werkdag. Quin (de mama) liet me vandaag alles zien. We brachten s' ochtends Thom naar preschool, en daarna Elin naar de public school.

In Nederland is alles plat en makkelijk te fietsen. Om de kinderen naar school te brengen is echter al een soort van 'work-out'. Er zijn hier flinke heuvels en je moet soms echt afstappen om naar boven te komen.

Alle kindjes lopen hier in uniform. Elin draagt een paars uniform, én een hoed tegen de zon. De schoolbel begint s'ochtends met een liedje. Zo begin je de dag al vrolijk.

Nadat we de kinderen op school hebben gebracht, halen we hout voor de houtkachel op. Het is hier winter, en vooral s'ochtends wel fris. Iedereen loopt hier met dikke winterjassen, sjaals, en mutsen. Het is compleet ander weer dan de winter bij ons in Nederland. Het kan overdag tussen de 13 en 20 graden zijn. De zon is heel fel. De wind is wel heel koud.

Om 15.00 uur halen Quin en ik de kinderen weer op. Eerst Elin, en daarna Thom. Ze vertellen over hun schooldag en ondertussen wandelen we naar beneden.

Thuis aangekomen krijgen de kinderen een koekje en wat drinken. Daarna maken we met Elin huiswerk. Wanneer dat klaar is kunnen ze lekker buiten of binnen spelen.

Om 17.00 gaan ze om beurt in bad. Ik help ze met haren wassen en droog ze af. Daarna help ik met het voorbereiden van het eten. Groenten snijden etc.

Maandag, dinsdag, woensdag doe ik dit dagelijkse ritueel. Donderdag en vrijdag heb ik Thom gezellig bij me. Hij vindt het ontzettend leuk om met de bus of trein te gaan. Vrijdagochtend is er een playgroup. Hier spelen de kinderen samen tussen 0-5 jaar. Het is een leuke gelegenheid om tussen de mensen te komen.

Dinsdag heb ik voor het eerst de stad verkent. Ik ben naar de Harbour Bridge, Opera, Botanical garden geweest. En ik ben ontzettend verdwaald. Tuurlijk krijg je dan een licht paniekgevoel als je de weg niet meer terugvindt in zo'n grote stad. En natuurlijk heb je dan even een dipmomentje naar de veilige, bekende omgeving in mijn geboortedorpje Britswert. Ik denk dat iedereen dit wel heeft ervaren als je ergens nieuw bent. Ik heb toch een geweldige ochtend gehad, heb mooie dingen gezien én heb uiteindelijk de goede bus teruggevonden. Yes!


Woensdags heb ik met Joosje afgesproken. Dit is ook een Nederlandse aupair. We hebben door de stad gelopen en lekker geluncht. Ik zag weer wat bekende stukken van de stad waar ik gisteren ook was geweest. Het komt allemaal wel goed. S'middags ging ik weer de kinderen van school halen.

Donderdags ging ik met Thom op pad. We gingen met de bus richting de stad. De busreis vond Thom helemaal het einde. Toen we uit de bus stapten gingen we richting Darling Harbour. Dit is een heel modern deel van de stad. De playground waar we heen gingen was hier ook ergens. Thom (3jr.) kon me precies de weg wijzen in deze super grote stad.

Vrijdags gingen we naar de playgroup. Thom was een tijdje niet geweest, en de kinderen + ouders waren heel enthousiast om hem weer te zien. Ze waren ook heel belangstellend naar mij. Het voelt heel goed als je weet dat je er bij hoort. Dit heb ik namelijk in België op de scholen totaal niet ervaren.

Vrijdagavond ging ik naar de meet-up van een salsabar. De bedoeling van een meet-up is om nieuwe mensen te leren kennen. Omdat ik nog niemand kende , ging ik in mijn eentje naar de salsabar. Ik vroeg op de locatie of ik aan het goede adres was. Een groepje meiden, die als bedrijfsuitje daar waren, waren heel enthousiast. Ik mocht gelijk bij hen aanschuiven. Er was live salsamuziek, en je kon er goed dansen. Ik had wel zin in een wijntje, dus ging ik bestellen. 9 dollars zei de bartender, dit is even andere koek dan een wijntje bestellen in Nederland. Misschien ook wel goed, minder grote kans op een kater. Heb een hele toffe avond gehad, veel nieuwe mensen leren kennen. En nieuwe danspasjes geleerd haha. Heb gelukkig optijd de laatste bus kunnen vinden. Ging in de bus nog met Sharon bellen, het was natuurlijk overdag in Nederland. Ideaal!

Zaterdag zijn we naar het strand gegaan. De hostouders en kindjes gingen surfen. Ik ging lekker wandelen op het strand en de boel verkennen. Een aussie kwam op me af en vroeg waar ik mijn zonnebril had gekocht. Hij pastte hem even. Heerlijk spontaan dit.


Zondag was een minder fijne dag. Ik had me ingeschreven voor de meet-up voor colour-challenge nr.1 Het concept leek zo leuk: Je neemt een kleur uit de hoed, je gaat in groepjes door de stad wandelen om zoveel mogelijk van je kleur te zoeken en er foto's van te maken. Het was een sociale meet-up. Ik kwam daar aan, en zag iedereen met van die dikke professionele camera's. Wist ik veel dat we die mee moesten nemen. Dus het was super awkward dat ik als enige geen camera bij me had. Ik ben uiteindelijk na een halfuur hem gesmeerd. Daarna kon ik de bushalte ook niet vinden. Het was echt even een rotdag. S'avonds heb ik 7 km hardgelopen, dit heeft heel gked geholpen. Ik voelde me weer stukken beter.

Binnenkort een verslag van week 2: in Sydney


Xx Eefje

  • 07 September 2017 - 10:59

    Wilma:

    Lieve Eefje,

    Knap hoe je alle kleine tegenslagen oplost! Goed dat je van alles doet en uitprobeert. Zo leer je veel en leer je allerlei mensen kennen. Heel veel plezier.

  • 09 September 2017 - 09:05

    Mem:

    Wat in leuk ferslach om te lêzen, Eefje. Moai skreaun, krekt of sitst hjir oan de tafel te fertellen.
    Leafs,
    mem

  • 15 September 2017 - 22:34

    Lieme:

    Hi Eefje, wat skriuwst do geweldich!! Australië begjint no foar mij te libjen mei dyn foto's en tekst. Myn idé om net nei Australië te gean feroaret! Protte wille no en letter!! Lieme

  • 18 September 2017 - 22:45

    Petra:

    Lieve Eefje,
    Je maakt zoveel mee, dat is niet allemaal rozengeur en manenschijn, maar je pad volg je vastberaden! Topper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Forestville

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 September 2017

4e week Sydney

17 September 2017

3e week Sydney

12 September 2017

2e week Sydney

07 September 2017

1e week Sydney

04 September 2017

Sydney, here i come.Afscheid, de vlucht en 1e wknd

Actief sinds 04 Sept. 2017
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 5411

Voorgaande reizen:

01 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

04 September 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: